Prispressat på kakel och klinker i Stockholm

Vad avgör vilken butik badrumi Stockholm du kommer köpa klinker från? Är priset främst avgörande? Det är mycket som pekar på att priset är mycket starkt vägande i val av butik. I alla fall om man ser på hur butikerna marknadsför sitt utbud där både oslagbara priser, prisgaranti och reor är vanligt förekommande.

Med Adwords kan företag göra reklam för sin verksamhet på Google. En effektiv marknadsföringsväg där man betalar per klick som sker på annonsen. För att få gott resultat är det viktigt att ett tydligt budskap ges i annonsen. Är det kvalité, service, snabbhet eller pris som ska lyftas fram? När det kommer till företag i Stockholm som marknadsför klinker är det tydligt att priset väger tungt.

Billig – Billigare – Billigast

I ett test i februari 2019 visades tre Adwordsannonser vid en sökning efter företag i, eller omkring, Stockholm som säljer kakel och klinker. På dessa tre annonser fanns följande budskap:

”Oslagbara priser och fri frakt”

De lyfter alltså upp att de ska ha bästa priset på kakel och klinker och att man som kund inte behöver oroa sig för oväntade avgifter som hög fraktavgift. Det är helt enkelt riktigt billigt.

”25% på hela sortimentet”

Detta kan ha varit ett tidsbegränsat erbjudande som visats. Men det kan även vara ett sätt att marknadsföra sig mot de uppenbarligen prismedvetna kunderna. Är det rea får däremot inte företaget ha samma pris över en längre period eftersom detta begränsas av vissa lagar.

Frågan är bara var klinker är billigast – hos de med oslagbara priser eller de med 25% rabatt?

”Fraktfritt och Prisgaranti”

Detta företag lovar inte bara låga priser utan även prisgaranti. Med prisgaranti menas generellt att företaget lovar att sänka sina priser om någon annan skulle erbjuda bättre pris. Men det brukar även enbart gälla på ordinariepris och inte på reor eller tidsbegränsat nedsatta varor.

Priset väger tungt

Utöver dessa rubriker finns formuleringar som ”kampanjpriser” och att hemleverans ingår. Dessutom finns utförsäljning och att de ”säljer utan mellanhänder”.

Olika omskrivningar för att säga att de har låga priser. Uppenbarligen väger detta tungt i marknadsföringen. Om det sedan är vad kunderna i första hand tittar på är inte helt säkert. Är det ett helt badrum som ska renoveras är trots allt kostnaden för kakel och klinkers betydligt mindre än arbetskostnaden. Många söker därför efter en bra totalkostnad snarare än att spara ”lite här och lite där” på renoveringsmaterialet.

 

5 May 2019