Vilken merchandise bör ditt band sälja?

För många musiker, troligtvis en förkrossande majoritet, är det svårt att livnära sig på musiken. Gagen och stimpengarna är helt enkelt inte tillräckliga för många. Något som gör att en del faktiskt kan ta steget att leva på sin musik är att sälja merchandise. För att ens merchandise faktiskt ska sälja krävs givetvis en viss popularitet redan från början. Bristande popularitet kan till viss del kompenseras för genom att ha en otroligt snygg design på prylarna man säljer, men det kan vara svårt att få till en sådan bra design.

Men vad ska man egentligen sälja?

Tygpåsar med tryck

Enkla, vita tygpåsar med tryck är ett hett alternativ för många band. Särskilt populärt är det kanske bland pop- och indieband, vars målgrupp kanske är mer benägna att bära dessa till vardags. Att bära tygpåsar med tryck är sannolikt inte lika populärt bland dödsmetallare, till exempel.

Se till att hitta rätt leverantör att samarbeta med för detta. Det finns ett flertal olika aktörer som erbjuder sig att leverera customdesignade tygpåsar med tryck, men priserna kan faktiskt skilja sig ganska mycket åt. Är man ett omtyckt band kan det dock finnas möjligheter att ta lite högre priser, eftersom många fans i sådana fall vill vara med och stödja. trycktval.se/ har ett brett urval tygpåsar som passar utmärkt på rockfestivalen.   

Kepsar och t-shirtar

Kepsar och t-shirtar fungerar bra för de allra flesta band, och då kanske t-shirtar i synnerhet. En t-shirt är ett plagg som nästan alla använder vid något tillfälle. En fördel med en t-shirt är att det är god marknadsföring för ditt band. Kan ni göra en t-shirt med ett stort och snyggt tryck och sälja den, har ni troligtvis vunnit mycket.

Vad fungerar för andra band?

Känner ni några band som är ungefär lika stora som er, och som verkar i er närhet? I sådana fall kan det vara bra att prata med dem om deras erfarenheter när det gäller merchandise. Är det tygpåse med tryck som sålts bäst? Eller kepsar? Fördelaktigt är givetvis om ni spelar ungefär samma musik. Om inte, har ni troligen olika målgrupper och vad som säljer bra i den ena målgruppen, behöver nödvändigtvis inte göra det i den andra.

Även om så inte är fallet är det fortfarande bra att samtala och utbyta idéer. Ni kan till exempel fråga vilken leverantör som har fungerat bäst för dem, och ungefär hur många de brukar trycka upp. Att trycka upp alltför mycket är givetvis inte bra, om det inte blir sålt.

26 okt 2018