Lukrativt med hemstädning i Uppsala

Jag har en kompis som har startat eget företag som startade med hemstädning i Uppsala, och jag måste verkligen säga att hon på kort tid har gjort sig en riktig hacka på sitt företag. Hon som aldrig hade råd med utlandssemestrar för bara några år sedan, har redan hunnit åka både till New York, Paris och Thailand sedan hon startade företaget för tre år sedan. Givetvis innebär det mycket  arbete att ha eget företag, men det verkar ju betala sig också. Och insatsen var inte särskilt stor. Bil hade hon ju redan innan, och dammsugare har ju alla, även hinkar, trasor och golvmoppar.

Det har kostat att anställa personal

Det som har kostat är personalen, men den tog hon in först när hon säkert visste att det fanns tillräckligt med arbete, som också lönade sig. Sedan har hon varit smart och har vuxit organiskt mer än bara genom att anställa fler. Hon såg tidigt till att ha alla saker på plats innan hon expanderade. Hennes strategi har verkligen lönat sig. Inte visste vi att hon var en så duktig fena på företagande. Det är ju mycket tack vare de generösa bidragen till Rut-avdragen som har bidragit till hennes expansion och att det har gått så bra för henne.

Hemstädning lönar sig i Uppsala

Det som dessutom har varit strategiskt, och lyckat, har varit att hon var tidigt ute med hemstädning i Uppsala, och inte bara i Stockholm. Det har sedan länge funnits så många städföretag i Stockholm, och till sist har de haft en stor konkurrens. Det har inte varit på samma sätt i Uppsala. Det var ett riktigt smart drag av henne. Det som är viktigt är att hon samtidigt hade flera nya kunder som hade ett stort behov, men hade lite konkurrens i början. Nu är det ändå mer konkurrens i Uppsala, men när hon startade fanns det inte många som arbetade som hon.

Gäller att vara flexibel och kundorienterad

Jag tror att det viktigaste faktorn för att det har gått så bra för henne, har varit att hon har varit så flexibel och kundorienterad. Att se till att de kunder som anlitar henne blir nöjda är mycket viktigt, då får man ett bra rykte och ryktet är mycket viktigt. När det kommer till kunder som kan betala för sig, är det mycket viktigt att vara så tillmötesgående som det bara går. Hon har till exempel alltid haft städgaranti, en nöjd-kund-garanti så att kunderna har kunnat få en chans att bli nöjda.

2 feb 2019